Design for life

Artikel uit NIEUW PERSPECTIEF van de Rabobank

Nieuwe koers: Design for life

Vorig jaar verloor Daniëlla Postma haar baan. Nu staat haar nieuwe onderneming in de steigers. Een loopbaan van kansen zien en ze benutten. TEKST: ERIK MENSINK FOTO’S: ERIK MENSINK

 
Gebruik van duurzame materialen.
Met een wijds armgebaar showt Daniëlla de meubels in haar huis. Een maatwerkkast om de radiator in de hal, een design wandmeubel zonder pootjes in de huiskamer. Beide eigen design. Oog voor mooie vormen en materialen had ze altijd al. Het starten van een eigen bedrijfje borrelde al langer. ‘Zorg dat je aan het roer blijft staan van je eigen loopbaan’, had haar directeur Hans van der Werff al vaker gezegd. ‘Het was een beetje alsof alles bij elkaar kwam. Weer een reorganisatie, het banenverlies hing in de lucht. Gesteund door de loopbaangesprekken met mijn directeur dacht ik na over een Plan B. Een eigen bedrijf in meubels en accessoires. Maatwerk naar eigen vorm en smaak. Design for life.’

 
CREATIVITEIT Meer dan twintig jaar werkte Daniëlla Postma bij Rabobank. Fusies en reorganisaties maakte ze mee in de dynamische bankwereld van alledag. Wel zag ze haar werk
veranderen. ‘Ik ben begonnen als enige vrouw in een mannenwereld, op de hypothekenafdeling. Gezellig hoor, maar toen ik later de kans kreeg om op de afdeling Marketing & Communicatie te werken, pakte ik die. Een drukke, afwisselende baan met veel ruimte voor eigen inbreng en creativiteit. Altijd heb ik al een voorliefde voor beeld en grafisch ontwerp gehad. Dat kon ik in de dagelijkse praktijk mooi gebruiken. Maar na al die jaren werd het keurslijf van Rabobank strakker, ik kon minder mijn creativiteit kwijt. Toen ik wist dat ik mijn baan zou gaan verliezen, dacht ik: dit is mijn kans om het anders te doen.’

SPIEGELEN EN FOCUSSEN Bij vertrek kon Daniëlla gebruik maken van een traject om zich voor te bereiden op het ondernemerschap. ‘Via mijn migratiemanager Linda Star kwam ik in contact met ondernemerscoach Klaar Zegers. Zij hielpen mij spiegelen en focussen. We maakten een ondernemersplan met omzetprognoses en verschillende scenario’s. Want ook hierbij is het zaak dat je een Plan B hebt voor als het niet gaat zoals verwacht. Mijn droom is een eigen label op te zetten in design meubels en accessoires met unieke, duurzame producten. Achtereenvolgens Hans, Linda en Klaar hielpen mij het plan werkelijkheid te maken. Je idee omvormen tot iets tastbaars. Dat kan niet meteen heel groot zijn, dat is ook niet nodig. Maar ik wil de dingen wel graag goed doen.’

NIEUW ONLINE MERK VOOR MAATWERK MEUBELS Een eigen bedrijf, met productieprocessen en online verkoopkanalen. Bijna een jaar werkte Daniëlla aan haar droom. Al eerder ontwierp ze meubels, maar dat was voor de familiekring. Nu moesten er afspraken gemaakt worden over inkoop, werkwijze, administratie, verkoopprijzen en marketing. ‘Studiopostma.nl heet mijn bedrijf’,
vertelt ze trots. ‘Maatwerkbladen.nl is daarbij een onderdeel. Via de websites kunnen mensen hun voorkeuren doorgeven, maar ze kunnen ook gewoon contact opnemen. Een groot verschil met Rabobank is dat klanten daar vanzelf naar toe komen vanwege de jarenlange bekendheid. Maar hoe geef je bekendheid aan een nieuw online merk van maatwerk meubels?’

 
ONLINE MARKETING Naast de productontwikkeling moest Daniëlla nadenken over online marketing. Een snel ontwikkelend vakgebied, waar ze indook. ‘Ik verdiep me in de wereld van website optimalisatie, social media, blogs en online advertising. Een boeiend proces met volop uitdagingen, waarbij ik mijn creativiteit ruimschoots kwijt kan. Ondernemen, met vallen en opstaan. Het voelt heerlijk.’ Aan de kamerwand hangt haar lijfspreuk die bij haar droom past: ‘Fly! First love yourself, others will come next”.