
Binnen het bedrijf Hoekstra Suwâld, dat gespecialiseerd is in installatietechniek op het gebied van wind- en zonne-energie, hebben ze gemerkt hoe belangrijk het is werknemers te betrekken bij de koers van het bedrijf. Als gevolg van een slechte communicatie tussen een bedrijfsleider, directie en werknemers was er in het bedrijf een “eilandjes-cultuur” ontstaan. Mensen keken niet meer naar elkaar om en deden enkel hun eigen ding. Gelbrig Hoekstra (DGA) en Bodisco Woudstra (Manager Techniek) vertellen in magazine ONDERNEEM hoe er een omslagpunt is gekomen.
‘We voelden dat er iets aan de hand was in de organisatie dat we niet wilden,’ probeert Hoekstra de situatie te schetsen. ‘Ook kregen we enkele signalen van verschillende werknemers. In de gesprekken die wij als directie vervolgens met de bedrijfsleider en de managers van beide werkbedrijven hebben gehad, zagen we dat we ergens terecht waren gekomen waar we helemaal niet wilden zitten. Toen heeft de bedrijfsleider een nieuwe uitdaging gezocht.’
Tegelijkertijd vertrok ook de Manager Techniek waarvan Woudstra de assistent was. De directie vroeg hem om deze positie over te nemen. ‘Ik had eerder al aangegeven ambitie te hebben en graag meer verantwoordelijkheden te willen hebben,’ vertelt Woudstra. ‘Die kreeg ik in deze functie. Bij de sessies over de opvolger van de bedrijfsleider heb ik vervolgens aangegeven dat er in mijn ogen geen nieuwe bedrijfsleider hoefde te komen.’
‘Het was een schakel tussen mij en de directie die ik overbodig vond en de communicatie zou verstoren,’ gaat Woudstra verder. ‘En slechte communicatie was juist één van de aanstichters van de eerdere problemen. Zelf ben ik een ondernemend persoon. Ik zie dingen gebeuren en kom graag met oplossingen, maar in de eerdere situatie kon ik er weinig mee en remde het mij af.’
De interne veranderingen zorgden voor de gewenste cultuuromslag in het bedrijf. Woudstra: ‘Werknemers worden nu gestimuleerd om mee te denken, waardoor ze het werk anders beleven. Bovendien ben ik gaan vertrouwen op de kennis die zij zelf hebben. Eerder werd daar nooit een beroep op gedaan, terwijl je nu ziet dat sommigen boven zichzelf uitstijgen.’ Hoekstra vult aan: ‘De sfeer is nu veel beter, de lijntjes zijn kort en men is weer betrokken. Als directie zat je eerst te trekken en kreeg je niks. Nu komt het je tegemoet zonder dat je er zelf veel voor hoeft te doen. Dat werkt ontzettend plezierig voor iedereen.’
Gelbrig Hoekstra & Bodisco Woudstra
www.hoekstra-suwald.nl